lauantai 9. maaliskuuta 2019

Remonttikirvesmies rakennusperinteen asialla

Tuon otsakkeen sanomaa olen jo pyöritellyt muutamallakin tavalla. Mutta laitoin pitkästä aikaa omat lehti-ilmoitukseni kahteen paikallis -aviisiin. Edellisestä lehti -ilmoittelusta on jo vuosia aikaa, ja vieläkin olen kuullut, että niitä ilmoituksia on silloin leikattu talteen. Sitten tarvittaessa kaivettu esille piironginlaatikosta, tai jostain Talotohtori -kirjan välistä, kun on yhteydenotto tullut ajankohtaiseksi.  


Tässä talven aikana olen remontoinut kahta vanhaa taloa, ja nämä kuvat on satakuusikymmentä -vuotiaasta maalaistalosta. Täällä rakennusperinteen asia ja talonpoikaistyyli on säilytetty hienosti.



Vanha lattialauta nostettiin nyt pois ja suoristin lattian koolausta ja lisäsin eristettä. Uusi lattialauta on neljä senttiä paksua ja noin kaksikymmentäviisi senttiä leveää kuusilautaa. Jykevä lattia ja näyttävä näinkin pienessä kamarissa.


Tyylikäs rapattupintainen pystyuuni, joka näyttää olevan käytössä.



Talon ikä näkyy hyvin kynnyspuiden kulumisesta.


Talonpoikaiset huonekalut inspiroivat minua. Tämäkin tuoli näyttää säilyneen hyvin ja on kulunut kauniisti, eikä sitä ole lähdetty onneksi entisöimään, saati maalaamaan.




Viimeiset kuvat on vielä alle satavuotiaasta ja suuresta maalaistalosta. Talo on tyylikäs ja hyvin säilynyt. Vanhoja kakluuneita on melkein joka huoneessa. Nyt sinne rakennettiin vesikiertoinen lattialämmitys. Minulle tuo työ oli uutta, mutta isäntä teki itse putkitöitä ja muuta siihen liittyvää. Minulle jäi timpurin työt ja muutaman huoneen seinien pinkopahvitus.

*****

Kevät tulee tänä vuonna vähän keikkuen, mutta toivotan lukijoilleni vielä mukavaa kevättalven jatkoa!

tv, Puusuutari

2 kommenttia:

  1. Hienoja kohteita ja mahtavaa, että ovat saaneet ammattitimpurin paikalle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä tässä työssä näkee hienoja taloja, joissa ei muuten pääsisi käymään! ;-)

      Poista