Hypätään nyt ajassa vuosi eteenpäin tuosta ulkovuorilaudoituksesta, suoraan talon maalaamiseen. Kohta on odotettu kevät ja talon maalaamiselle parasta aikaa. Perinteisemmän tiedon mukaan talo pitäisi maalata alkukesän aikana ennen juhannusta. Silloin ilman kosteus on pienimmillään ja rakenteet pysyvät kuivana, eli olosuhteet maalaamiselle on parhaimmat.
En halua mainostaa tai "mustamaalata" täällä ketää, edes maaleista kirjoittaessani. Kuitenkin käytän tässä artikkelissani maaleista oikeita tuotenimiä ja käsitykseni perustuvat omiin kokemuksiini ja havaintoihini. Eli omiin mielipiteisiini.
Kellonsoittajan talo oli maalattu edellisen kerran joskus viisikymmentäluvun puolivälin tienoilla. Maali oli hyvin hilseillyt ja hituloitunut irti ja väri vaikutti hieman kellertävältä. Naapurin vanha isäntä kertoili kuin eilisestä päivästä, kuinka hänen talonsa oli maalattu perätysten kellonsoittajan talon kanssa. Maalarit olivat kantaneet pitkät tikkaat miehissä hänen pihaltaan kellonsoittajan talolle muutaman sata metriä. Hänen talonsa onkin vuosikymmenien aikana saanut useamman huoltomaalauksen ja uudet vuorilaudatkin, mutta kellonsoittajan talon huoltomaalaus venyi ehkä kuuteenkymmeneen vuoteen. Kun mietin ääneen sitä, että mikähän tämä sävy on tarkalleen mahtanut olla, kertoi naapurin isäntä empimättä, että maali tehtiin liituvalkoisesta vernissaan sekoittamalla.
Talon ikkuna-, ovi- ja nurkkapielet vaikutti ruskehtavilta, mutta yksikin vanhempi kylänmies jutteli keltaisista nurkkapielistä suntion, eli kellonsoittajan talossa.
Olen seurannut joillain vanhojen talojen korjaus- ja saneeraustyömailla, kuinka talon ulkopinnan vanha maali poistetaan kuumailmapuhaltimen ja speedheaterin kanssa kokonaan. Todella aikaavievää rapsuttelua ja kustannuksiltaa kallista. Joskus voi olla tarpeellistakin poistaa väärä maalityyppi ja paksut maalikerrokset laudasta, joka halutaan pelastaa ja joka on vanhaa ja laadultaan sekä profiililtaan arvokasta. Muussa tapauksessa se vanha maali mikä on kovaa kiinni kannattaa jättää. Hionta ja pesu riittää.
Itselläni on speedheater ja olen sitä käyttänyt maalinpoistoon pienemmissä esineissä kuin taloissa. Se on hyvä työkalu ja vanhat oikeat öljymaalit tuntuvat sillä lähtevän oikein hyvin. Joskus kuitenkin joissakin maaleissa kuumailmapuhallin on tehokkaampi. Varsinkin mäntypuussa speedheater lämmittäessään nostaa pihkan siihen puun pintaan. Pinnasta tulee kova ja hyvin kylläisen ja kyllästyneen näköinen. Tällaisen kylläisen puun kyllästäminen maaleilla on hankalampaa hommaa ja ehkä myös aika turhaa.
Maalarimestari Kalevi Järvinen sanoi joitakin vuosia sitten televisiossa, että talo ei tarvitse maalia. Maalaaminen on hänen mukaansa estetiikkaa, ja se on ihminen itse joka taloonsa sitä maalia tarvitsee.
Kun talon ulkopinta on speedheaterin kanssa puhdistettu ja näin laudan ulkopinta tiivistetty, tarvittaisiin siinä varmasti joitain tartuntapohjamaaleja, että saataisiin varsinainen pintamaali siinä pysymään. Rakennusperinnekohteissa tuntuisi Uula-maali olevan käytetty ja hyväksytty tuotemerkki. Muiden taloja en ole maalannut kuin omiani, mutta työmailla sivusta seurannut.
Kun maalari seuraa ilman suhteellista kosteusprosenttia päivittäin joka aamu ja päättelee siitä, voiko tänään maalata, kuullostaa hänen työnsä aika salatieteelliseltä. Kun maalari on kaikkia näitä ohjeita noudattanut, mitä näihin Uulankin maaleihin liittyy ja kuitenkin seuraavana kesänä maali kuoriutuu paikka paikoin, niin missä meni vikaan? Oliko vika maalissa vai maalarissa.
Parikymmentä vuotta sitten seurasin yhden naapurin vanhan talon kunnostamista, johon hän haki korjausavustusta museovirastolta. Silloinen naapuri kertoi, että korjausavustus edellytti hänen käyttävän Uula-maaleja, jotka olivat siihen aikaan tosi kalliita muihin tehdasmaaleihin verrattuna. Uulan maaliresepti oli kuulemma niin salainen, ettei sitä kukaan tiennyt. Vuosia myöhemmin Uula julkisti maalireseptinsä, joka oli vernissaa ja väripigmenttiä. Sama maaliresepti, jonka maalarit sekoittivat viisikymmentäluvulla kellonsoittajan talon maalaustyömaalla. Vernissaa ja väripigmenttiä, joka oli liituvalkoista.
Mutta mikä lienee Uula-maalien resepti nykyään? Lieneekö mennyt tehdasmuovimaalien suuntaan?
Nykyisen puusuutarin talon maalaamiseen käytettiin Virtasen maalitehtaan neljän öljyn takuumaalia. Maalilla on hyvä maine, mikä on omiin korviin kantautunut ja se on vakuuttanut. Ne neljä öljyä on taas sitä reseptin salaista osaa, mutta maalia ohennetaan vernissalla. Siis oikeaa perinteistä öljymaalia.
Mitä tulee taas ilman suhteellisen kosteusprosentin seuraamiseen, niin maalikauppias vakuutteli, että sitä voi maalata vaikka sateella ja maali pysyy seinässä. Sateella maalaaminen ei ole tarkoituksenmukaista, mutta tätä taloa maalatessani toukokuun lopulla muutama sadekuuro yllätti. Rankin sadekuuro tuli ukkosrintaman mukana ja piiskasi talon aamupäivällä maalattua päätyä kohtuullisen rivakasti. Silloin oli toinen kerros maalattuna, mutta laudoituksesta ei huomannut, että maali olisi valunut. Kellertävä sadevesi oli värjännyt kuitenkin ikkunoita, joten sen päädyn maalasin kolmanteen kertaan. Nyt kolme vuotta myöhemmin mitään maalin irtoamista, kuoriutumista tai hilseilyä ei ole vielä tapahtunut. Oikea öljymaali hilseilee ja hituloituu vuosikymmenien aikana pois, niinkuin kellonsoittajan talollekin oli käynyt. Vanhan maalin poistamiseen käytin vain kuivaharjausta, eli irtoamassa olevan hilseen poistamista.
Peinteisellä öljymaalilla maalattaessa tartuntapohjamaaleja ei tarvita, eikä niitä pidä käyttää. Ensimmäiseen maalikerrokseen lisätään vernissaa, eli maalia ohennetaan vernissalla. Keitetty pellavaöljy, eli vernissa imeytyy puuhun ja ns. ankkuroi maalin puuhun kiinni. Puuveneen rakennuksessa käytettään pellavaöljyä kylmäpuristettuna kyllästämisessä. Pellavaöljyyn sekoitetaan lahosuojaa, joka pellavaöljyn mukana parhaiten imeytyy puun joka solukkoon. Tärpättejä on turha puuhun imeyttää ja pellavaöljy imeytyy tärpättejä paremmin. Tärpätti myös haihtuu puusta nopeasti pois, toisin kuin pellavaöljy. Puuveneessä pellavaöljy imeytetään puun läpi, mutta talon ulkopinnassa vernissalla öljymaali ankkuroidaan puuhun kiinni.
Tarinoita kellonsoittajan talosta. Tässä blogissa olisi ajatuksena seurata vanhoihin rakennuksiin ja rakennustapaan hurahtaneen kirvesmiehen ajatuksia korjausrakentamisesta ja vanhan rakennuskannan kunnostuksesta yleensäkin. Työ, harrastus ja elämäntapa liittyvät kaikki vanhojen rakennusten korjaamiseen ja säilyttämiseen. Vanha talo tykkää kun siinä asutaan. Vastaanotan työtarjouksia ja minuun saa yhteyden sähköpostilla puusuutari(at)gmail.com
Kiitos taas näistä tiedoista ja talo näyttää kerrassaan upealta!
VastaaPoistaMeillä talo maalataan punamullalla. Se on alueella ominainen väri ja itsekin siitä pidämme. Olisin kysynyt sinulta mitä suosittelisit seinien pesuun ennen maalausta? Laudoituksessa on siis viherrystä, joka lienee syntynyt kun vesi on päässyt valumaan seiniä pitkin alas.
Meille suositeltiin Boracolia, jota ei tarvitsisi pestä pois, vaan se jäisi maalin alle suojaksi. Emme ole asiaan vielä perehtyneet syvemmin, koska vielähän ei maalaamaan pääse, mutta mielelläni kysyisin mielipidettäsi asiaan, jos vaan jaksat vastata.
Mukavaa tulevaa viikonloppua sinulle!
Kiitos kommentista! Jos maalaatte talon oikealla punamulta-keittomaalilla ja jos vanha maali talossa on keittomaali, ei mielestäni tarvita muuta kuin vesipesu tai kuivaharjaus.
PoistaJos viherrys ulkolaudassa on jotain homeentapaista, niin se on siihen kasvanut varmaan silloin, kun lauta on ollut pidempään märkänä. Jos katto ei ole vuotanut, niin syy kostumiseen ja vihertymiseen voi olla siinäkin, että seinusta on pohjoispuolella ja siinä on nyt, tai on joskus kasvanut puita turhan lähellä taloa. Eli syy on jostakin aiheutunut seinän kostuminen ja seuraus on vihertyminen/homehtuminen.
Ensin kannattaa poistaa syy ja sitten korjata seuraus.
Kuivassa seinässä homeen ei pitäisi kasvaa tai levitä ja keittomaali on niin hyvin hengittävä, että sen puolesta seinä pysyy kuivana. Keittomaali on ymmärtääkseni myös kohtuullisen antiseptinen, eli homeita hylkivä? Itse en ole punamultaa keittänyt, mutta olisi mukava joskus olla siinäkin mukana.
Boracoliasta minulla ei ole kokemusta, mutta boorisuolaa tuo näyttää olevan. Samaa tavaraa käytetään selluvilloissa yms. palonestoaineina ja tuholaistorjunnassa, kuten hiirien yms. En tiedä onko siitä mitään hyötyä, mutta tuskin paljon haittaakaan ulkoseinässä.
Hiiriä ainakin olen nähnyt selluvillassa.
Hienohan tuosta tuli, mielenkiintoiset nuo tummemmat kulmalaudat. Hienot viritelmät tuossa kohdassa, kun maalataan korkeinta harjaa :-)
VastaaPoistaOlen muutama vuosi sitten maalannut talomme ja piharakennuksemme uudelleen, hyvin on maali pysynyt! Vanhan maalin poistin teräsharjalla.
Nuo tikapuuviritelmät on hyvä esimerkki siitä, miten rakennuksilla ei saa kikkailla! ;-) Tuolta jos tipahtaa, niin vakuutus ei taida korvata. Eikä se pudotus vielä niinkään, vaan se äkkipysähdys...!
PoistaAikamoisen työn olet tehnyt, kun teräsharjalla olet talon ja ulkorakennuksen puhdistanut ennen maalaamista. Itselläni meni tämän talon pelkkään maalaamiseen 90 tuntia, eli reilu kahden viikon työtunnit.
Kiitos paljon kun vastasit!
VastaaPoistaKatto on tosiaan vuotanut aikoinaan. Vanha huopakatto oli ollut todella huonossa kunnossa, katto melkein romahtanut. Talossa on jo uusi katto ollut pari vuotta entisen omistajan toimesta ja kaikki on kuivaa ulkoseinää lukuun ottamatta. Talon vierellä on ollut erittäin suuri kuusi ja vielä mänty, jonka oksat valuttivat vettä seinälle. Puut kaadettiin juuri viime viikolla.
Me olemme ajatelleet tuon mainitsemasi Virtasen maalitehtaan Pehtoori -nimistä Punamultamaalia. Se ei ole keitettyä, mutta moni on sitä kovasti kehunut ja se itsessään sisältää homeenestoaineita. Maali on vesiohenteista ja sisältää pellavaöljyvernissaa.
Olemme hieman kahden vaiheilla, että käytetäänkö lisähomeenpoistoaineita vai mennäänkö ensin kuivaharjaamalla ja sitten perinteisellä mäntysuovalla, jonka jälkeen maalataan tuolla Pehtoorilla.
Täytynee katsoa asiaa tarkemmin kun pakkaset loppuu ja lumi sulaa. Jos pinta puhdistuu hyvin, ei liene tarpeen laittaa erikeen vielä homeestoa jos sitä on maalissa itsessään.
Jos Virtasen maalikauppias on tuota homepesua suositellut, niin varmasti se sitten hyvä on?? Itse olen aika änkyrä, mitä noihin maaleihin tulee, että en käyttäisi mitään vesiohenteisia.
PoistaJos talon vanha maali on varmuudella öljymaali, niin käyttäisin huoltomaalaamiseen myös öljymaalia. Mutta jos vanhan maalin koostumus on epävarma, niin kai se sitten olisi pakko käyttää dispersiomaaleja??
Nämä dispersiomaalit on kuitenkin enemmän ja vähemmän muovimaaleja pellavaöljyvernissasta huolimatta. Pieni määrä öljyä maalissa vielä liukenee veteen. Dispersiomaalit on ymmärtääkseni huokoisia muovimaaleja, joita sanotaan hengittäviksi.
Nykyajan maalausaineteollisuus on vähän henkimaailman asioilla. Itse luotan vain kokemusperäiseen tietoon. Kokemuksesta voin kertoa nähneeni myös taloja, jotka on lahonneet väärien maalivalintojen takia.
En ole maalari enkä perehtynyt maalaamiseen. Eli en väitä, että dispersiomaalit olisi huono valinta